Äggmuffins - LCHF


Ja, dessa äggmuffins. Perfekta att ha hemma i kylen/frysen och bara ta en till frukost när man har bråttom ut genom dörren och inte hinner laga en god LCHF-frukost. Idéen fick jag när min bättre hälft kom hem igår och inte hade "hunnit" äta på hela dagen (jag googlade och insåg att andra mer inbitna LCHF:are redan göra sådana här :P)! Han hade bråttom ut genom dörren så igår kväll när kreativiteten flödade så blev det alltså äggmuffins, som är precis som en omelett fast i muffinsformat! Sonen, som annars är vääldigt petig med mat, satte i sig två stycken till frukost i morse, så det måste jag väl se som ett bra betyg :P
Grundreceptet (ägg, grädde, ost, peppar) är ett supergammalt omelettrecept (dock i något mindre omfång då) som jag använde långt innan min LCHFtid - och som sagt, fyllningar kan man hitta på i oändlighet.

Exempel på fyllningar:
- Hackad salami och bitar av brieost
- Spenat, soltorkade tomater och fetaost
- Rödlök, oliver och getost
- Parmaskinka och klickar av Cantadou (valfri smak, men jag älskar 4 peppar eller Pepparrot!)
- Hackade räkor, dill och rödlök
- Kallrökt lax, persilja och några droppar citron
- Champinjoner och stekt lök

Bara fantasin sätter gränserna!

Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0