Pannbiff med stekt lök och stuvad vitkål - LCHF

I ärlighetens namn finns det en del saker inom LCHF som jag har varit (och ibland fortfarande är) väldigt skeptisk mot - stuvad vitkål var t.ex. en av dom. MEN, det var faktiskt riktigt gott!

Grundreceptet för vitkål är bara vitkål, grädde, salt och peppar - men jag kan ju inte bara nöja mig utan svävade iväg även med vitkålsreceptet ;)

3 portioner
Du behöver:

500 gr nötfärs
1 ägg
1 msk grädde
1 tsk senap
Några chiliflakes
1 tsk Lawrys
Salt o peppar

Stuvad vitkål:
1/4 vitkålshuvud
1msk kokosfett (smak- o luktfritt)
2 dl grädde
1 dl vatten
1/2 buljongtärning (jag använde grönsak)
50 gr stekt lök (ca 1 medelstor)

Gör såhär:
Börja med vitkålen - skär den i mindre bitar/strimlor och stek i kokosfett i ca 10 minuter utan att ge det färg. Tillsätt sedan vatten, grädde, buljong o lite peppar o låt det koka ihop. Sjud på medelvärme i ca 30 minuter tills vitkålen är mjuk. Skiva löken, stek i kokosfett tills den fått färg - vänd ner i vitkålen mot slutet.
Blanda nötfärsen med ägg, grädde, senap o kryddor. Salta o peppra. Koka upp en stor kastrull med vatten och ev en buljongtärning, dra ner värmen o låt sjuda, forma 6 biffar och sänk ner dom med en hålslev i det sjudande vattnet. Dom är klara när dom flyter upp till ytan. Stek yta på biffarna i lite smör i en panna. Anledningen att man sjuder biffar (och köttbullar!) först är för att dom blir mycket saftigare, och håller formen, då :)


Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0