Chokladbollar - när sötsuget tränger sig på.


Igår kväll var min man extremt sugen på något "gott" (dvs chips, godis eller dylikt), så istället för att låta honom gå och handla det så ställde jag mig och gjorde chokladbollar a la LCHF istället. Ursprungsreceptet var med hasselnötter, men jag tål inte hasselnötter så av den anledningen hade jag inte det hemma. Däremot hade jag jordnötterna (som skulle bli jordnötsmjöl, mer om det misslyckandet i ett annat inlägg), så jag bytte helt sonika ut hasselnötter mot jordnötter och det blev toppengott!

Bild lånad från www.lchfrecept.com


En sats (ca 25 st små bollar)
Du behöver:

50 gr Smör
50 gr Ekologiskt Kokosfett (jag har smaklöst, men det går naturligtvis bra med smaksatt till det här receptet!)
150 gr Jordnötter (grovt hackade)
150 gr Kokos (+ 50g till garnering)
1/2 tsk Vaniljpulver
50 gr 70% mörk choklad (Ju "finare" choklad ni tar, desto godare blir bollarna!)
2 msk Vispgrädde
1,5 msk Kallt starkt kaffe


Gör såhär:
Halvsmält smör och kokosfett i en kastrull - det behöver inte vara helsmält bara "lätt att jobba med". Blanda hackade jordnötter, kokos och vaniljpulver. Smält chokladen tillsammans med grädden i ett vattenbad. Häll i både smör/kokosfettet och choklad/grädden i bunken med de torra ingredienserna. Häll i kaffe och rör runt allt till en smet. Smeten blir ganska lös, så jag ställde in den i kylen en stund för att stelna till sig så är den lättare att göra bollar av. Anlednignen till att jag har "bild lånad av" är för att mina bollar inte är klara. Jag vill finmixa den här smeten, göra bollar, doppa i mörk choklad och rulla i kokos (ungefär som Delicatos bollar är, lite mer mixade i mitten) eftersom jag tycker att stora biltar i chokladbollar blir.. ja, jag vet inte. Jag är mer för helmixat :P Bild på mina bör komma upp under dagen, om jag får tag i en mixer ;)


Jag tog faktiskt fram Hermesetas för att jag trodde att jag skulle behöva söta lite, men dom var alldeles perfekt söta precis som dom var. Jag gör dom i små bite size, så att man bara behöver ta en liten bit när man är som mest sugen. Mannen uppskattade dessa väldigt mycket! ;)




Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0