Dagens lunch - Sous vide:ad torskrygg i äggsås!


Dagens lunch tog knappt 10 minuter att göra, men åh så gott! Äggen fick jag över sen frukostdejten i morse (läs: förmiddags ;)) och jag blev direkt sugen på äggsås! Och klassiskt till äggsås, ja, det är ju torsk - så, dagens lunch blev torsk i äggsås, mumma! Jag har sous vide:at min torsk, men det går precis lika bra att sjuda den på låg värme i vanligt vatten - resultatet blir ungefär detsamma.



2 portioner
Du behöver:

2 st Torskrygg á 125 gr
0,5 dl Vispgrädde
1/4 tärning Fiskbuljong
5 gr Persilja
20 gr Citronjuice
15 gr Ärtor
2 st kokta Ägg

Gör såhär:
Koka äggen efter smak (7 minuter för mellankokt, 10 för hårdkokt), låt svalna något och skala och hacka dom. Låt fisken sjuda på låg värme i lite saltat vatten i ca 6-10 minuter beroende på tjocklek (alternativt ångkoka den). Koka upp grädde i en kastrull och häll i buljongen och persiljan. Salta och peppra efter smak. Ta av såsen från plattan när grädden har börjat tjockna och häll i de hackade äggen. Koka ärtorna efter anvisning. Lägg upp sås, fisk och ärtor på en tallrik - garnera med en citronskiva och njut! :D


Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0