Veckohandling och frasiga LCHFvåfflor med blåbär!


Ja, vårt äventyr var egentligen inte roligare än en veckohandling, men enda sedan jag var liten unge har jag tyckt att det var något spännane och speciellt med att veckohandla ;) De som säger att LCHF är dyrare än annan kost - var handlar ni? Vår vecka (frukost, lunch middag) gick på knappa 600:-.

Sen jag började på LCHF så har jag letat efter frasiga våfflor. De flesta recept som jag har hittat har baserats på ägg och grädde, vilket gör våfflorna... omelettiga? typ. Men så råkade jag snubbla över nedanstående recept som utlovades vara frasigt så då var jag ju tvungen att testa!

Frasvåfflor med blåbär!
2-3 våfflor
Du behöver:

2 st ägg
1 dl ekologiskt mandelmjöl
1 dl kallt vatten 
2 msk deodoriserad kokosfett (rumstempererat)
2 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver 
1 nypa salt
50 gr blåbär


Gör såhär:
Blanda alla ingredienser (utom blåbär) och vispa med elvisp eller i hushållsmaskin. Låt stå och dra i 5 minuter innan gräddning. Se till att våffeljärnet är VARMT, då det ger bäst resultat! Häll upp smeten och lägg på blåbär och grädda - avnjut med en klick vispad grädde.


När jag gör om detta receptet så kommer jag inte att grädda blåbären, utan ha dom till - jag tror det blir bättre och frasigare då!


2012-03-31 @ 12:28:47 Min vardag. Permalink


Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0