Pumpafröbröd - LCHF

 

Enligt min blodtyp ska jag inte äta solroskärnor, och detta brödet gjorde jag för nån vecka med just solroskärnor. Jag bytte helt sonika ut dom mot pumpafrön - SÅ GOTT! Svärföräldrarna, som inte äter lchf, mumsade glatt i sig flera skivor ;)

1 limpa (26 cm brödform)
Du behöver:

1 dl sesamfrön
2 dl rostade pumpafrön
1 dl fibrex (Finax, strömald)
2 dl riven ost (jag hade Chevrette, getost)
8 ägg
4 tsk fiberhusk
1 tsk salt
2 tsk bakpulver

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Valfritt - Rosta pumpafröna i en torr stekpanna tills de fått fin färg, häll över på en kall tallrik (så de inte ligger kvar och bränns). Vispa äggen fluffiga med elvisp eller kitchen aid. Mixa sesamfrön med pumpafröna med en staxmixer till ett pulver, blanda sedan med övriga torra ingredienser. Riv osten och blanda i den i äggen under vispning, tillsätt sedan de torra ingredienserna pö om pö under kraftig vispning. Grädda i en bakplåtsklädd brödform i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Strö några pumpafrön över brödet innan du gräddar det. Servera direkt med valfritt pålägg, eller låt svalna, skiva och förvara i frysen.

Har man en liten brödform kan man halvera receptet (som jag hade första gången jag la upp receptet!)

 

(OBS att jag har dubblerat receptet då jag inte tänkte på att jag hade en mindre brödform än standard. Nu är receptet tänkt till en standardform på 26 cm)


Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0