LCHF för nybörjare!


När jag började äta LCHF för ca 3 veckor sedan så hade jag aldrig läst så mycket som en enda artikel om det. För några år sedan hoppade jag och min sambo på det här sättet att äta, utan att ta reda på fakta bakom produkterna, och det slutade med viktuppgång vilket jag verkligen inte ville, så jag hoppade av den efter några dagar bara.
Den här gången ville jag ge LCHF en ärligt chans, och faktiskt ta reda på mer om varför det är bra att äta lite kolhydrater och låta kroppen ha fett som bränsle istället.

När jag gör något nytt och verkligen bestämmer mig för att gå all in, då går jag all in x 100. Jag har stått och tjatat hål i öronen på min man "hur mycket väger det?", "vad har du i nu?", "vad blir det i gram?", "hur tillagade du det?", "varför??". Ni känner inte mig, och ni känner inte min man, men om vi säger såhär - han har jobbat som köksmästare i många år och han KAN det här med mat, så att bli ifrågasatt av någon som INTE KAN men som TROR sig vet (läs= jag) har nog inte varit så roligt för honom ;)

Vad vill jag med det här inlägget? Jo, lite grundläggande tips till nya LCHF:are. Lite bra att tänka på. Lite "guide" på vägen, så som jag har tyckt blivit ett bra och lätt leverne. Det här är saker som jag ville veta när jag började, bra tankar och info på vägen.

Tips till hur du kan lyckas med LCHF:

- Köp en köksvåg som väger i gram. Väg ALLT de första 2-3 veckorna tills du vet hur mycket du kan äta av alla vardagliga råvaror. Lär känna din mat, hur mycket protein, fett och kolhydrater den innehåller!

- Ät varierat! Alla tröttnar på ägg till slut. Det är en jättebra frukost - ägg och bacon, eggs benedict, äggröra med mera, men som sagt - till slut tröttnar man på alla dessa ägg. Hitta alternativ till alla ägg! De flesta recepten kan göra om och anpassas till LCHF med lite fantasi.

- Ät när du är hungrig, inte för att klockan säger att du "ska". Glöm allt du blivit inprentad med att du SKA äta frukost, du SKA äta var tredje timma, du FÅR INTE äta efter kl 18 "annars går du inte ner i vikt". GLÖM ALLT! LCHF funkar inte så! Med lågkolhydratskos håller blodsockret sig på en jämn nivå och åker inte berg- och dalbana. Det gör att du inte behöver äta var tredje timma för att vara rädd att blodsockret dalar. Ät när du känner dig hungig. Du har även en jämn fettförbränning, sålänge du inte fastar i mer än 24 timmar.

- Avgör din hunger. Är du HUNGRIG eller är du bara sugen? Är du bara sugen, ät en ostbit, en bit ölkorv, lite skinka, ett kokt ägg, en halv burk makrill i tomatsås.

- Frossa inte i fett. Det här var en stor news flash för mig. Dieten heter ju HIGH FAT, jag tänkte "toppen, massor grädde, massor smör, mer mer mer!". Men det finns en gräns för fettintag också, och det var lite "ahaa" för mig. Ja, du ska äta fett för att ge kroppen det som bränsle istället för kolhydrater, men det betyder inte att du ska äta 500-600 gr fett/dag, då går du upp i vikt för det är mer fett än kroppen hinner förbränna. De största proteinkällorna (ex. lax) innehåller ju också fett, avokado innehåller fett - dvs till sådana rätter behöver man inte fetta på en superfet sås á 3 dl.

- Vill du ner i vikt, undvik mycket mejerivaror, brödsubstitut och bakverk. I alla fall i början. Mejerivaror (grädde, yoghurt, mjölk, crème fraiche) innehåller även kolhydrater - ganska många om man tänker äta sig mätt på ex yoghurt. 2 dl turkisk yoghurt på morgonen ger 6 kh, om du ska hålla dig under 20 kh är det en ganska "stor frukost", som för övrigt inte mättar så länge. Likadant är det med bär - hallon är okej, men frossa inte. Choklad över 70% är okej, men frossa inte!

- Alla är olika känsliga för kolhydrater. Jag är inte jättekänslig, jag går ner i vikt även om jag råkat tabba mig - men alla gör inte det. Några måste vara väldigt strikta och hålla sig till MAX 20 kh/dag. Hitta din gräns!

- Grundregler. Ät bara råvaror med max 5 kolhydrater/100 gram. Med modifikation. Sålänge du inte kommer över 20 gram kolhydrater/dag (om du lever strikt LCHF. 30-50 om du är mer liberal) så spelar det inte riktigt så stor roll om du skulle råka äta något litet med kanske 6-7 kh/100 gr, sålänge nästa mål innehåller mindre kh och mer fett/protein. Det här kan man laborera med i evighet ;) Jag äter enligt 100/100/20, vilket betyder 100 gr protein, 100 gr fett och max 20 gr kh/dag.

- Googla. Googla recept, googla info, googla bilder, googla inspiration! Kunskap är makt!

- Ge det tid. Att äta LCHF innebär inte att du rasar i vikt på 1 månad. Kroppen måste få ställa om sig till fettförbränning istället för kolhydratförbränning, och det tar olika lång tid för alla människor. För vissa tar det en vecka, andra nån månad och för någon kanske upp till 6 månader. Men ge er inte! Se över vad du äter och om det ändå är precis som en okej LCHF-dag ska vara så fortsätt på precis samma sätt och upplev alla andra positiva effekter LCHF har under tiden som ni väntar på att vågen ska röra sig nedåt!

Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0