Jordnötsmjöl.

Min mamma är dödligt allergisk mot nötter o mandel (jordnötter är inte en nöt), så när vi i år bestämde att vi skulle ansvara för påskmiddagen, och dessert föll på vår lott, var det bara att hitta ett LCHFvänligt alternativ till mandelmjöl - jordnötsmjöl!

Jag sprang hela stan runt för att hitta "färdigt" jordnötsmjöl, men ingen hade och få hade hört talas om det. Så jag tog saken i egna händer, men att hitta naturella TORKADE (ej rostade!) jordnötter visade sig vara en sport i sig! Många affärer senare, nej jag är inte en som ger mig, hittade jag lättorkade, naturella jordnötter på Frukt&Grönt på Maxi!

Nu återstår bara att torka färdigt i ugnen, som har gått "varm" sedan lunch igår. 50-60 grader i ca 24 timmar med en kil vid luckan så fukt kan komma ut. Sedan ska det malas! :D

Skam den som ger sig ;)


Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0