Laxpaj - LCHF


Haha, ja, jag vet inte vad som hände. Jag gjorde världens finaste laxpaj - den var riktigt fin! Och så åt vi upp den! Hann jag fota den fina pajen? NEJ! Fail ;)
Ni får tro mig på mitt ord att den både var riktigt fin och smakade sååå gott. Men jag vet inte om det var för att mannen var hungrig, men hela pajen räckte till oss tre. Det var en liten, liten bit kvar. Men då åt som sagt mannen två stora lass (han säger nu att han bara ätit ett ägg idag och var hungrig :P)

Iaf.
3 portioner
Du behöver:

Paj:
250 gr varmrökt lax
75 gr fryst spenat (i bitar)
½ gul lök
½ dl crème fraiche
½ dl grädde
2 ägg
25 gr riven stark ost
Pecorinoost
svartpeppar

Romsås:
½ dl créme fraiche
1,5 msk majonnäs
1 msk stenbitsrom
svartpeppar

Gör såhär: Sätt ugnen på 200 grader. Tag fram en ungssäker form (jag hade en sautös, med ungssäkert handtag). Bryt ner laxen i större bitar, hacka den gula löken och lägg ovanpå laxen. Tryck ner 5 bitar spenat och peppra allt. Blanda crème fraiche med ägg och grädde, salta och peppra. Riv den starka osten och häll ner den i äggblandningen och blanda, häll sedan äggblandningen över laxen. Strö Pecorinoost ovanpå och peppra. In i ugnen i ca 30-40 minuter, men ha koll på den så den inte får för mycket färg - då får ni lägga lite aluminiumfolie över den.

Romsås: Blanda créme fraiche med majonnäs. Tillsätt stenbitsromen och blanda. Peppra. Ställ i kylen tills det är dags att äta.

Servera med en sallad om ni vill, hela rätten innehåller ganska lite KH, så grönsaker är nemas problemas att ha till :) Som sagt, betyget blev att allt blev uppätet - det tycker jag är ett bra betyg ;)


Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0