Bra LCHF-lektyr och Chokladkaka -LCHF.


Av alla böcker, tidningar och reportage jag har läst om LCHF, så tycker jag att Expressens bilaga är helt klart bäst. I den finns många bra tips och råd för nya LCHF:are, och inspiration för mer inbitna!

Igår kväll slängde jag ihop ett recept på en chokladkaka från en av tidningarna, och den blev såå god! Varm blir den lite som en bakad chokladpudding och efter att den har fått stå i kylen över natten är konsistensen fluffig pralinig, den liksom smälter i munnen! Tyvärr har jag bara kvällsbilder från iPhonen på den goda kakan, men ni får ta mig på mitt ord att den är värd att bakas!

12 bitar (1 kaka)
Du behöver:

250 gr mörk choklad av god kvalité (val av choklad gör allt!) över 70 % kakaohalt
150 gr smör
5 ägg
1 tsk vaniljpulver (jag använde bourbon vanilla)
Grädde och bär till servering

Gör såhär:
Sätt ugnen på 160 grader. Smält choklad och smör tillsammans på låg värme i en tjockbottnad kastrull. Separera äggulor från äggvitor och vispa äggvitorna till ett hårt skum. Vispa därefter äggulorna fluffigt tillsammans med vaniljpulvret i en egen bunke. Häll ner den smälta chokladen i äggulorna under konstant rörning, vänd därefter ner äggviteskummet utan att förlora för mycket luft. Häll smeten i en ungsfast form och grädda i mitten av ugnen i ca 10-13 minuter beroende på ugn. Seevera med vispad grädde och bär (vi hade blåbär och hallon). :) i receptet har dom smörat och "bröat" formen med kokosflingor och vallmofrön, men det hoppade jag över.

(foto på kakan är ifrån bilagan)


Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0