Ostkaka - LCHF


Till påsk hade jag planerat att göra en ostkaka. Jag blev inspirerad av senaste numret av Gourmet som mannen prenumererar på. Mia Öhrn var med i ett reportage och gjorde då hemmagjord ostkaka. Toppen tänkte jag, och tänkte att "det är väl bara att byta vetemjölet mot mandelmjöl, same same". Icke. Om ni vill lära er en sak av mig så är det detta - dessertrecept mixtrar man inte med. Det blir inte bra, gör som det står och slipp gråa hår!

Om ni vill göra ostkaka enligt LCHF så följ nedanstående, bra recept. Jag som inte har varit överförtjust i ostkaka förr ÄLSKADE denna! Den är toppengod!

Det säger bara slurp..
(Ursäkta en crappy bild, den är tagen sent igår kväll i lysrörsbelysning :P)

4 portioner
Du behöver:

0,75 dl mandelmjöl (kan med fördel ökas till 1 dl)
250 gr Keso
1,5 dl vispgrädde
2 ägg
1 äggula
ev 10 droppar Hermesetas (om man föredrar en sötare variant)

Gör såhär:
Låt keson rinna av LÄNGE (det minsta att den är blöt så blir kakan vattnig!). Min Keso rann i nästan en timma, men var ändå fuktig när jag satte igång. Nästa gång ska jag "torka av" den ytterligare med typ hushållspapper eller dylikt. Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa samman grädde, ägg och äggula till en halvtjock smet. Blanda i keso och mandelmjöl i ägg- och gräddröran och rör runt till en jämn smet. Eventuellt söta med lite Hermesetas (om det inte triggar ditt sötsug). Personligen föredrar jag en sötare ostkaka, så jag använde mig av 10 droppar Hermesetas i min smet. Häll upp allt i en ungsfast form och hyst in i ugnen - håll koll på kakan, när den fått färg så lägg över lite aluminiumfolie och låt sedan kakan gräddas i 40-45 minuter. Serveras MED FÖRDEL med vispad grädde och några matskedar god hallonsylt!


Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0