Huskplättar med citronyoghurt och bär - LCHF


Dagens frukost blev ett modifierat recept ur Expressens LCHF-bilaga. Jag är inte mycket för att följa recept, jag letar oftast bara upp dom för att få inspiration, och ibland blir det bra och ibland blir det dåligt, oftast blir det inte alls som jag har tänkt mig - men godare!


3 Portioner
Du behöver:

2 dl vispgrädde
4 ägg
2 msk fiberhusk
1 tsk kokosflingor
kardemumma
vaniljpulver (OBS! inte socker!)
kokosfett att steka i
1 dl Turkisk yoghurt
Citronskal från ca ½ citron
Hermesetas
3 msk bär - ex blåbär, hallon.

Gör såhär: Vispa ihop grädde, ägg, husk och kokos med kardemumma och vaniljpulver efter smak. Låt smeten stå i ca 10 minuter o vila, om den blir FÖR tjock kan man spä ut den med lite vatten. Blanda under tiden turkisk yoghurt med cestat citronskal, söta med Hermesetas om det inte triggar ditt sockersug. Stek plättarna i lite kokosfett - lättast i ett plättjärn, men det funkar också i en vanlig stekpanna - i ca 2-3 minuter på varje sida (tills dom har fått fin färg) på medelhög värme. Servera med citronyoghurten och bär!

Per person:
Protein: 11,5 gr
Fett: 40 gr
KH: 3,5 gr

Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0