Köttbullar i gräddsås - LCHF!


Ja, efter 18 timmars fasta och en barnvagns-power walk (med två barn!) så var det äntligen dags att äta lite då. Jag har mått hur bra och så som helt under fastan, ingen berg- och dalbana i varken humör eller blodsocker. Enda skillnaden är att jag nu vid lunch faktiskt kände att magen kändes tom och att jag började bli lite hungrig.
En lätt första periodisk fasta, alltså!

Stora önskade köttbullar till lunch, och hans önskan är ju (nästan iaf) min lag :P Dagens lunch: LCHF-köttbullar!


2 portioner
Du behöver:

240 gr nötfärs
3 tsk grädde
1 ägg
10 gr Lawrys krydda
en klick smör att steka i
1 dl Smetanaa
1/2 buljongtärning

Gör såhär:
Blanda nötfärsen med grädde, ägget och lawrys-kryddan väl. Forma köttbullar av smeten (jag fick ut 12 köttbullar). Smölt smöret i en panna och stek köttbullarna på medelhög värme, runt om tills de fått fin färg. Låt Smetanan smälta ner i pannan och krydda med en halv buljongtärning. Låt det hela puttra ihop i ca 5-10 minuter innan du serverar det! Jag hade två salladsblad till mina köttbullar, en sallad som är korsning mellan isbergssallad och romansallad - krispig och söt!

Den här rätten innehåller ganska mycket fett i sig, vill man ha en smalare variant kan man använda crème fraiche istället för smetana, steka i mindre smör (jag tog en ganska rejäl klick) samt kolla fetthalten på köttet. Jag, however, älskade den precis som den var! Och Stora gav tummen upp och klämde 6 stycken!


Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0