LCHF fakir.


Det har, i ärlighetens namn, blivit lite för mycket av de goda kolhydraterna de sensate 2-3 veckorna och lite för många fusk. Kommande veckan är jag ensam hemma med barnen och jag känner mig själv (läs= det ingen annan ser att jag äter, har jag inte ätit). SÅ, med start måndag är det LCHF fakir som gäller för mig!

Vad är då fakir? Jo, det är en väldigt strikt inriktning av LCHF. Det är väldigt smalt vad gäller vad man får äta, och blir därför långtråkig i längden, men passar perfekt om man vill boosta sin viktnedgång nån vecka såhär. Som en kickstart. Eller som en omstart :) Tanken är att man äter så få KH som möjligt (helst unger 5 KH/dag) men i övrigt har man inga hinder vad gäller KCAL, fett och protein.
När jag började äta LCHF åt jag fakir, och fördelarna med det är att man kommer in i ketos snabbt, man mår bättre och blir piggare och håller sig mätt länge utan att känna sug och längta efter "söt mat". I mars tog det mig 2-3 dagar innan jag mådde SUPER (och då såklart började slarva...), och jag räknar med att det ungefär tar lika lång tid den här gången.

Nu gäller alltså fakir måndag-fredag. 3 mål om dagen + mellanmål om det behövs. Och det jag får äta är (kh/100 gr):

KÖTT


Bacon - 0 g
Fläskfilé - 0 g
Sidfläsk - 0 g
Kalv - 0 g
Kassler - 0,5 g
Köttfärs - 0 g
Lamm - 0 g
Nötkött - 0 g



FÅGEL


Höna - 0 g
Kalkon - 0 g
Kyckling - 0 g
Ägg - 0,3 g



FISK


Abborre - 0 g
Bläckfisk - 0 g
Forell - 0 g
Flundra - 0,4 g
Gös - 0 g
Hummer - 0 g
Hälleflundra - 0 g
Kräfta - 0 g
Lax - 0 g
Makrill rökt - 0 g
Ostron - 0 g
Räkor - 0 g
Sej - 0 g
Tonfisk - 0 g
Torsk - 0 g



GRÖNSAKER


Alfa alfagroddar - 0,3 g
Bambuskott - 0,7 g
Champinjoner - 0,3 g
Dill - 0,9 g
Havstång - 0 g
Isbergssallat - 1 g
Kantarell - 0,4 g
Persilja - 1,1 g
Sparris - 1,2 g
Spenat - 0,4 g
Trädgårdskrasse - 0,7 g


FETT/VINÄGER


Smör - 0,4 g
Majonnäs hemgjord - 0,2 g
Kokosfett - 0 g
Olivolja - 0 g
Rapsolja - 0 g
Vinäger - 0,5 g



OSTAR


Blåmögelost 0 g
Danbo 0 g
Cambozola 0 g
Cheddar 0,1 g
Emmentalost 0 g
Gruyere 0 g
Feta 0,5 g
Gouda 0 g
Gräddost 0 g
Blåmögel castello 0 g
Vitmögelost brie/camembert 0 g



DRYCK


Vatten - 0 g
Kaffe - 0,3 g
Te - 0 g
Äggmjölk - 0 g
Mineralvatten - 0 g


Hänger ni på? ;)

Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0