Finfin citronkräm, till t.ex. fyllningar eller i yoghurt.


En av mina efterrätter som ska vara på vår påskbuffé (jag gör allt i bite size) är rulltårta på LCHFvis. Min favoritrulltårta back in the days när jag åt kollisar är med en fyllning på hallon, citronkräm och grädde - så jag gjorde det till mitt uppdrag att göra en kolhydratfattig version av denna. Recept på hela rulltårtan får ni närmre påsk när den är monterad, i dagsläget är det bara en botten och röror.
Citronkrämen, however, ska ni få receptet på redan nu. Det är alltså samma kräm som jag har på mitt kvällsgodis i det tidigare inlägget, och denna kräver lite kärlek men är såå värd den nerlagda tiden!

En sats (ca 3,5 dl färdig kräm)
Du behöver:

3 ägg, ekologiska
1 dl socker, strö (jag använder Hermesetas) - detta kan variera lite beroende på surheten hos citronerna.
2 citroner, saften (ca 1,5 dl vätska)
50 gr smör

GÖR SÅHÄR:
Kläck äggen i en tjockbottnad kastrull, och häll i sockerströ. Rör runt så det blandas. Pressa i citronsaften. Värm upp på spisen på låg värme (OBS! Det får INTE koka!) tills blandningen tjocknar, det tar ca 15-25 minuter. Rör kontinuerligt med en trägaffel. När blandnignen tjocknat tar du av den från kastrullen och låter smöret smälta i medans du rör runt. Häll upp i en skål och hysta in i kylskåpet så den svalnar. Sockret kan man ju söta med efter smak, jag gillar när krämen är sådär len i början men lite bitsk av syra i slutet, men det är ju som sagt en smaksak. Har man flytande sötningsmedel går det ju bra att droppa i i efterhand :)

Denna krämen är syndigt god. Äter man kollisar så ska man ha den över en marängbotten och sedan ha lättvispad grädde och riven choklad över. I mitt fall använder jag den som sagt till fyllning till rulltårtan, och det som blev över har jag som godis :P


Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0