God morgon söndag!


Efter en rent ut sagt skitnatt (lillskruttan höll låda) så kände jag att frukosten måste pigga upp lite, och vad piggar upp mer än nybakat bröd? Jag hittade originalreceptet hos Åse (56kilo.se), men eftersom jag inte hade allt hemma så modifierade jag receptet lite ;)

Bästa pålägget på nybakat bröd tycker jag utan tvekan är Bregott och smulat flingsalt över! Annars brukar vi ha skinka, prästost, tomater, gurka, Fjällbrynt cheddarmjukost, brieost, salami och en pepparkvarn på frukostbordet. Nymald peppar på en skinkmacka - mumma!

1 limpa
Du behöver:

0,5 dl sesamfrön
1 dl rostade solroskärnor
1/2 dl fibrex
1 dl riven lagrad ost (jag hade prästost)
4 ägg
2 tsk fiberhusk
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Rosta solroskärnorna i en torr stekpanna tills de fått fin färg, häll över på en kall tallrik (så de inte ligger kvar och bränns). Vispa äggen fluffiga. Mixa sesamfrön med solroskärnor med en staxmixer till ett pulver. Riv osten. Blanda allt och grädda i en bakplåtsklädd brödform i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Strö några solroskärnor över brödet innan du gräddar det. Servera direkt med valfritt pålägg!


Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0