Pizza - LCHF


Ja, säga vad man vill om LCHF-pizza, men jag vettetusan om jag tycker att degen smakar pizzadeg.. Det är absolut inte äckligt, missförstå mig inte, men konsistensen på degen får mig osökt att tänka på paj. Så. Kvällens mat var pizza (läs: paj i ny skrud) och vi blev mätta! Receptet är busenkelt och cirkulerar på alla LCHF-sajter som finns.

1 plåt, 4 personer
Du behöver:

5 dl mandelmjöl
1 tsk husk
1 tsk bakpulver
1 ägg
2 dl finriven lagrad ost
1,5 dl vatten

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda alla ingredienser och låt svälla i 10 minuter. Mecka ut pizzadegskladdet på en bakplåt - jag gjorde det enkelt för mig och la smeten mellan två bakplåtspapper och tryckte med händerna ut mot kanterna, sedan tog jag försiktigt av det översta pappret. Förgrädda degen i ugnen i ca 10 minuter. Ta ut och lägg på vad ni vill ha på och in i ugnen ca 5-10 minuter tills toppingen fått fin färg.

Jag hade: tomatsås (koka ihop 1 dl vatten med två msk tomatpuré, lite oregano, salt och peppar), mozzarella, 18 månaders lagrad prästost, köttfärssås (från lunchen :P), rödlök och Scans 90% kötthaltskorv med Tellicherry Pepper.

Prova! Det är gott, även om det upplevs som en förklädd paj ;)


Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0